Neşat Ertaş, Erdal Erzincan, Arif Sağ gibi isimlere bağlama yapan babası Hasan Gülaslan’ın izinden giden Uğur Gülaslan, Parmers Green’de yeni açtığı Yorum Müzik Evi’nde enstrümanlara can veriyor.
Tuncay Bilecen
İnsanlara
daha kolay ulaşmak, enstrümanımızı dünyaya tanıtmak ve oğlumun geleceği için
Londra’ya geldim. Bir de Batı enstrümanlarını yapan kişilere daha yakın
olabilmek isteğiyle yola çıktım.
Niye Londra?
Londra’da
bağlama yapım atölyesi yoktu. Burada baba mesleğim olan bağlama yapımını
sürdürebilirim diye düşündüm geçen yıl Ankara Anlaşması yaptım.
Biraz Türkiye’de yaptığın işlerden söz
edebilir misin?
2005’te
konservatuara girdim. Lise bitmeden önce zaten babamın yanında çalışmaya
başlamıştım. Sonra konservatuara girmek aklıma geldi. Çalgı yapım bölümünü
kazandım. Okul bittiğinde tekrar babamın yanında çalışmaya başladım. Bir yandan
da farklı enstrümanlarla uğraştım. Asıl mesleğim keman yapımı. Bunun dışında
klasik kemençe, kabak kemani gibi enstrümanların yapımını öğrendim.
Baban birçok ünlü saz üstadına bağlama
yapmış diye duydum.
Birçoğuyla çalıştı. Rahmetli Neşat Ertaş’la çalıştı. Erdal Hoca’yla (Erzincan) tanışıyor, görüşüyor. Erol Parlak Hoca’da, Arif Sağ Hoca’da, Barış Güney’de yani birçok insanda bizim sazımız vardır. Babamın hayallerinden biri Arif Sağ’a bir saz yapmaktı. Birkaç yıl önce o hayalini de gerçekleştirdi.
Buradaki atölyende neler yapıyorsun?
Burada
daha yeni başladım. Planladığım şey; bağlama tamiri, tadilatı ve üretimi. İnsanlara
bağlamanın nasıl yapıldığını tanıtmak ve göstermek istiyorum. Yakında buzuki
yapımına girmeyi de düşünüyorum.
Enstrümanlar
anlamında düşündüğümüzde insanının önünde bir okyanus varsa, sadece göle
takılıp kalmamak gerekiyor.
Bir bağlamanın yapım sürecinden söz
eder misin?
İşçiliğine
göre değişiyor. Bizim standart işçilik dediğimiz; sap, kapak, tekne, fileto gibi
sade işçilikler çok uzun zaman almıyor. Bir de istenilen kalite de önemli.
Malzeme kuru olmalı. Tutkalın kalitesi, malzemenin birbiriyle uyumlu olması,
hava şartlarına uyum sağlaması bunların hepsine dikkat etmek gerekiyor.
Bağlamanın nemli mi yoksa kuru bir ortama mı gireceği bile önemli yapım
sürecinde. Ama en başta her şeyi belirleyen unsur işçiliğin kalitesi elbette.
Bir bağlama ne kadar sürede yapılıyor?
Tabii
işçiliğine göre değişir. Bağlamanın; sapını, kapağını her şeyini taktıktan
sonra beklemeye bırakıyoruz. Çünkü malzemelerin birbirine uyum sağlaması
gerekiyor. Bundan sonra bağlama üzerinde özenle çalışarak siparişi hazır hale
getiriyoruz.
Hangi ağaçları kullanıyorsun?
Maun,
ardıç, dut, kelebek gibi birçok ağacı kullanıyoruz. Ben şahsen maundan bağlama
yapmayı seviyorum. Tonuna göre değerlendirirsek paduk, menekşe o tarz ağaçları
daha çok seviyorum.
Sen enstrüman çalıyor musun?
Yedi
yaşında bağlamaya başladım. Rahmetli Talip Hoca’nın öğrencisi olan İsmail
Hoca’yla çalıştım. Konservatuarda da keman çalmaya başladım.
Hem enstrüman çalmak hem de
enstrümanlara can vermek nasıl bir duygu?
Her
yaptığım enstrümanda inanılmaz bir heyecan duyuyorum. Acaba oldu mu, olmadı mı?
İstediğimize ulaşabildik mi? Stres, korku, heyecan, mutluluk bütün bir arada duyguları
yaşıyorum.
Enstrümanlarınızı gelip herkes satın
alabilir mi?
Tabii
ki, isteyen herkes gelebilir. Yaptığımız bağlamalar kırma haricinde
garantilidir. Her türlü bakımını, onarımını burada yapıyoruz.
Kendi
yaptığımız enstrümanlarda garanti veriyoruz. Aslında şöyle düşünüyorum; bir
enstrüman aldığınızda onu benden satın alıyorsunuz ama onun benden kullanım
hakkını satın alıyorsunuz. Sonuçta benim ismimi taşıyor. Siz sadece kullanım
hakkını alıyorsunuz ve kullanan siz oluyorsunuz. En ufak bir sıkıntı olduğunda,
örneğin kötü bir şey yaşadınız, ben bunun karşılığını veremedim. Bu hem benim
adımı lekeler hem de sizin duygularınızı rencide eder. Bu yüzden işimi özenle
yapmaya dikkat ediyorum.
Bundan sonrası için ne düşünüyorsun?
Benim
tek hayalim, kimin için olursa olsun, yapmış enstrümanlar için “evet Yorum
Müzik Evi yapmış” dedirtmek. Enstrümanı eline aldığında “eline sağlık”
diyebilsin. En büyük mutluluk budur benim için.
Yorum
Müzik: 07887 773731
👉Söyleşiyi Spotify'dan dinlemek için tıklayın
* Bu röportaj ilk defa Olay Gazetesi'nin 20 Kasım 2020 tarihli sayısında yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok
Yorum Gönder